Karin Beek

Werkwijze

Klei, was en gips

Karin ontwerpt haar beelden in klei, was en gips. De grote beelden hebben vaak een basisvorm van piepschuim, zo nodig aangevuld met betonijzer. Daaroverheen wordt het materiaal aangebracht. Als een beeld klaar is wordt er een mal op een beeld gezet om er een kopie van te kunnen maken in was. Dit wasmodel wordt gebruikt om er met mallen volgens de ‘cire perdue’ methode (verloren was) een bronzen beeld van te gieten.

Het wasmodel is hol. Daar worden een trechter en wat ontluchtingspijpjes opgezet, ook van was. De holte wordt gevuld met een vuurbestendige gravelmassa – de binnenmal. Dan wordt de buitenkant met zo’n zelfde massa ingesmeerd om de buitenmal te maken. De kernmassa wordt met de buitenmassa verbonden door pinnen. Na een droogperiode wordt de onooglijke klont gips en gravel in een oven uitgestookt. De was loopt er uit door de trechter en de pijpjes, de gravel wordt een steenachtige massa. Dankzij de pinnen blijft de kern op zijn plaats. Er is nu een holle ruimte die vol kan worden gegoten met vloeibaar brons. De aangebrachte trechter en de pijpjes doen nu weer dienst. Door de trechter wordt het brons gegoten en door de pijpjes kan de lucht ontsnappen en als al de pijpjes en de trechter vol zijn is het beeld in brons afgevormd.

Na stolling wordt het gravel weggebikt en blijft er een raar gedrocht over waar pinnen, pijpjes en een trechter het meest aandacht trekken. Er volgt nog heel wat werk voordat het oorspronkelijke en nu
definitieve beeld zichtbaar wordt. De kernmassa moet er uit, de giethuid (een dun laagje verontrei­niging op het brons), de pinnen, de pijpjes en de trechter moeten verwijderd worden. Het beeld is nu goed zichtbaar. Dan moet de structuur van de huid op de plaats van de afgezaagde uitsteeksels hersteld worden. Na veel vijlen, zagen, kloppen en lassen is het bronzen beeld gereed in kaal brons. Nu wordt het patina aangebracht. Het patina is oorspronkelijk het in weer en wind natuurlijke verkleuren van het brons. Dit proces kan jaren duren, maar kan ook kunstmatig worden toege­ past met zuren en verhitting. Een vak apart. Het ambachtelijk patineren maakt het mogelijk het uiterlijk van het beeld te bepalen in een rijke scha­kering van de tinten zwart, groen en bruin.



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20